Fries Museum biedt gratis kennismaking met cultuur voor PO-scholen uit Achtkarspelen
Om een schoolbezoek aan het Fries Museum en het Fries Verzetsmuseum voor meer scholen toegankelijk te maken, heeft het museum in nauw overleg met Keunstwurk en Cultuurcentrum de Wâldsang dit schooljaar een gratis museumbezoek inclusief onderwijsprogramma én vervoer voor PO-scholen in Achtkarspelen gerealiseerd, met dank aan de Stichting Coöperatiekring Fryslân. Door het aanbieden van gratis vervoer van schooldeur tot museumdeur, wordt de drempel van een bezoek aanzienlijk verlaagd: de mogelijkheden van het openbaar vervoer op deze route zijn beperkt, met een reistijd van meer dan een uur. Nu worden kinderen per touringcar opgehaald en teruggebracht. Het museum verwacht dankzij de regeling in totaal zo’n 625 extra leerlingen te kunnen ontvangen.
Dankzij de regeling komen meer kinderen in aanraking met kunst en cultuur. De eerste reacties zijn positief. Zo blikt Heleen van der Meer, schoolleider van De Oanrin in Twijzel, terug: ‘Het was een waardevolle aanvulling. Subsidie besteden we nu aan het aanbieden van een goed muziekonderwijs door de gehele school door een vakdocent. Aanbod op het gebied van cultuuronderwijs is minimaal en externe uitjes zoals bezoeken aan musea blijven door hoge kosten vaak uit. Natuurlijk vinden we dit wel heel belangrijk en gun je dit alle kinderen ieder schooljaar. Het is geweldig dat dit nu wel mogelijk werd gemaakt. Al helemaal inclusief een bus! Wat een feestje!’ De leerlingen zelf, waaronder Jildau, kinderburgemeester van Achtkarspelen, waren onder de indruk van hun bezoek aan het Fries Verzetsmuseum. Zij gaven aan: ‘Het museum heeft me laten zien hoe zwaar het was in die tijd. De kinderen van toen konden niet even leuk buiten spelen. (…) Elke school zou minimaal een keer moeten komen. Het mag niet vergeten worden, het moet doorverteld worden.’ Tot slot vertelt Karla Feenstra, projectcoördinator bij De Wâldsang: ‘Door de krachten van Cultuurcentrum de Wâldsang te bundelen met die van het Fries Museum, realiseren we dat toekomstige generaties in aanraking komen met hun eigen geschiedenis.’ |
