skip to Main Content

Dansprojecten

Doelgroep: groep 1 t/m 8
Duur: 2-5 lessen van 45 minuten
Docent: 1 docent
Locatie: de basisschool

Cultuurcentrum De Wâldsang werkt samen met een aantal dansdocenten voor de invulling van schoolprojecten. Maatwerk is hierbij mogelijk, maar er zijn ook een aantal lessenseries waaruit gekozen kan worden. Bij belangstelling kunt u contact opnemen met onze scholencoördinator Theun van Leijen.

Lessenseries aangeboden door dansdocente Steffi de Haas
Themalessen
Doelgroep: groep 1,2 en 3
Duur: 2-4 lessen
In de onderbouw wordt voor de danslessen voornamelijk met thema’s gewerkt. Deze sluiten vaak aan op het thema waar de school op dat moment mee bezig is. Kinderen beleven het thema door middel van beweging en expressie. Bij een thema horen meestal 2 à 4 lessen. Meer lessen zijn in overleg mogelijk. Hieronder een aantal voorbeelden van thema’s.
Seizoenen
Feestdagen
Verkeer
De jungle/de dierentuin
De boerderij
De sloot
Kleuren
Rupsje Nooitgenoeg
Machines
Peter en de wolf
Lichaamsdelen
Ridders
En nog veel meer.Voor de midden- en bovenbouw is het ook mogelijk om aan te sluiten op het thema waar de school mee bezig is. Dit kan op verschillende manieren:
Doelgroep: groep 4 t/m 8
Duur: 2-5 lessen

Dansimprovisatie/expressie les
In deze lessen ligt de focus meer op beleving en expressie. Tijdens deze les worden er geen pasjes aan geleerd, maar wordt er gewerkt met bewegingsopdrachten. Dit kan gekoppeld aan een thema waar de school mee bezig is. Deze lessenreeksen duren 2 à 4 lessen. Meer lessen zijn in overleg mogelijk.

Een dans/choreografie maken
Samen met de kinderen wordt er gewerkt aan een dans. Er wordt een gedeelte aangeleerd door de dansdocent en de kinderen gaan ook zelf stukjes dans maken. Dit wordt samengevoegd en zo ontstaat er een choreografie. Het is ook mogelijk om de kinderen volledig zelf de choreografie te laten maken (vooral geschikt voor de bovenbouw). Het maken van een dans duurt meestal 4 à 5 lessen. Meer lessen zijn in overleg mogelijk.
Hierin zijn verschillende mogelijkheden:

  • Een dans die aansluit op het thema waar de school mee bezig is.
  • Een dans op de tel van de muziek. Kinderen leren tijdens deze reeks ook hoe ze het ritme van de muziek moeten tellen om een dans te kunnen maken.
  • Een dans op de tekst van een nummer. De kinderen moeten een lied ontleden en maken door middel van beweegwoorden uit de tekst een dans.

Sportieve les
Bij deze les ligt de focus meer op bewegen. Door middel van beweegopdrachten en verschillende spelvormen. Deze lessen voelen iets minder als “danslessen” en zijn erg geschikt voor groepen die wat meer opkijken tegen dans.
Deze lessenreeks duurt 4 lessen. Meer lessen zijn in overleg mogelijk.

Back To Top